HTML

Motorral a Fekete-tenger körül…2011

Tisztelt Nagyérdemű! Ezennel megosztom veletek 2011 évi motoros túrám élményeit. Elég sokat vívódtam szükséges-e, érdekel-e valakit, tapasztalva a motoros társadalmon belüli kapcsolatokat, más túrázók hősies erőfeszítéseit és csalódásait az érdektelenség miatt. Némi rábeszélés tehát kellett, a végső döntést pedig egy igazán komoly indoklás alapján hoztam meg. Ha nem is érdekel senkit, majd legalább becsatolom a memoárjaimba az írást, aztán az unokám megfilmesíti a történetet.

Friss topikok

Címkék

Archívum

Motorral a Fekete-tenger körül (4,5) Térképek, vízumok, belépési engedélyek, vám, felszerelés

2012.02.07. 14:03 TravoltaJanos

4: Térképek, vízumok, belépési engedélyek, vám

 Kicsit meglepődtem, amikor kiderült, hogy a google nem tervez a keleti parton. Sebaj, gondoltam a GPS world map-je elég jó lesz, hiszen papír térképeket már beszereztem.  Egyébként sem elég a biztos navigáláshoz csupán GPS ilyen helyeken. Illetve nem bízom benne. Tettem néhány erőtlen próbálkozást GPS térkép beszerzésére (interneten elérhetők, csak hackelni kell) de mivel közben lett hivatalos támogatóm ez ügyben, maradt a GPS-papír kombó,  mert a magyarországi Garmin képviselet nem forgalmaz az érintett országokra térképet (!). Apropó Garmin. Fájhat, de nincs megfelelő alternatíva. Szerintem egyébként jó is. A műholdak nagy része USA, következésképpen a monopolhelyzet megkérdőjelezhetetlen.

 A manapság magától értetődik Európában a szabad utazás, természetesnek vesszük, hogy tulajdonképpen nincsenek határok. Arrafelé azért árnyaltabb a kép, ha nem is a harmadik világhoz hasonlatos. Románia, Bulgária free, Törökország 15 euro a határon a vízumért, Grúzia free (!), Örmény vízum határon intézendő szintén (itt kell külön biztosítás is), Oroszország…  Előre megváltott vízum és utasbiztosítás szükséges, és észnél kell lenni mit igényel az ember. Van iroda Budapesten, amely elintéz mindent némi plusz pénzért (szállásfoglalás pl.). A technikát csak az oroszoknál kell vámkezelni, na az egy hosszadalmas procedúra. Be-, ki… Korrektek és alaposak, szinte németesen precízek, meglepő tapasztalat volt. A nyomtatványokat cirill betűkkel, oroszul kell kitölteni, ami azért az adott helyzetben okozott némi kihívást. Abházia a fent említettek szerint belépési engedéllyel, Ukrajna free, Moldova free, hazafelé úton Erdély (Románia) már mintha otthon lenne az ember fia.

5: Felszerelés

 Volt nagy terv induló-buliról és egyebekről, a vége az lett, hogy végig esőben lemotoroztam Pécsig a Gearmag főhadiszállására. Gondoltam kezdésnek nem rossz, útba esett a 6-oson fél méteres vízátfolyás is. Még Budapesten elszakadt a szövet nyeregtáskám összekötő pántja, bemelegítésként megvarrtam az út szélén (pontosabban megvarrták helyettemJ). Aztán egy szárítkozós-, beszélgetős-, borozgatós este után még Pécsett az indulás előtt élelmiszer készletek feltöltése, új esőnadrág beszerzése. A régi ugyanis gagyi volt, számítottam rá, hogy nem bírja végig, de arra nem, hogy darabokban veszem le magamról az első zuhi után. Kéjes örömöt éreztem, amikor letéptem magamról.

 Hasznosnak bizonyult a tanács, amit megfogadtam; a kuszkusz jó étel. Kis helyen elfér, kiadós étek. Ha ízesíti az ember egészen ehető is. E mellett természetesen csomagoltam alap fűszereket főzéshez és jó adag házi készítésű energia-szeletet. A rántott (lapos) hús sem rossz választás, meglepően sokáig nem romlik meg és hidegen is finom. De igazi kész kaját nem akartam vinni, hiszen komplett tábort cűgöltem a két oldaltáskába. Ami szerintem szükséges tehát: ruházat max. 5 váltás fehérnemű (zokni, póló, alsógatya), hosszú nadrág (ha lecipzározható szárú, akkor egyben rövid is), aláöltözet a hideg napokra (alsó-felső), meleg pulóver 1 db és egy még melegebb, eső-  és szélvédő kabát (Gore-tex!! és nincs alku), vízálló bakancs, esővédő nadrág, csizma (latex, bakancsra húzható), fürdőnadrág, tengeri szandál (nem bőr). Talán még egy öltöny befért volna, de vasalónak semmiképp nem maradt hely ezért meghoztam az ésszerű kompromisszumot. Motoros páncélt, térdvédőt sem hagytam itthon. Ha hidegben kell aludni, szükséges egy jó hálózsák és sátor. Nem tescós, az nyári fesztiválokra és a kertbe való, hanem igazi minőségi cuccok. Kezdők nyugodtan vásárolhatnak a Decathlonban, tanáccsal is ellátják őket. Tehát felpakoltam a jó öreg Vaude sátramat és egy -5 fokig komfortos hálózsákot keresztben rögzítve a csomagtartón, mellette elfért egy 80 literes Louis-os hengerzsák. Indulás előtt szereztem be és kicsit aggódtam, hogy túlméreteztem a dolgot, de minden belefért, amit az időjárástól óvni kell. A két oldaltáskában a túlélő- és főző felszerelés, edénykészlet, élelmiszer, defektjavító, láncspray kapott helyet. Dobozban energiaszeletek és némi élelmiszer, na meg a víz, hozzá iso italpor, illetve hagytam helyet a menet közbeni akkutöltéshez szükséges kábeleknek és csatlakozóknak. Ezt a töltő kérdést érdemes leegyszerűsíteni. Én olyan eszközöket használok lehetőség szerint amelyek AA (ceruza) elemekkel/akksikkal is működnek. Nem jártam még olyan helyen ahol nem lehet ilyet beszerezni, ha tönkremennek. Sajnos a hiperszuper sisakkamera és outdoor fényképezőgépgyártók még nem jutottak el a felismerésig, mondjuk nem is a magamfajta a célközönségük, hanem a turisták népes serege. Megértem. Felpakoltam még egy tábori széket is, ami nagyon hasznos volt a törött (gyógyult?) térdem miatt. Összesen-bár nem mértem le-a teljes felszerelés tömege nem volt 35 kg. Elszaladni vagy gyalog menekülni ugyan bajos lett volna vele és két körben kellett lepakolni.  Sokat agyaltam mit hagyhattam volna itthon, de a tesztek miatt (is) minden szükségesnek bizonyult. Talán csak a víztisztítót nem használtam és szerencsére a defektjavítóra (kompresszorral) és az olajra sem volt szükség. Mindebből látszik, hogy nem bonyolítottam túl a kérdést, ami nem praktikus az fölösleges. És talán az is szembetűnő mennyiben más az elképzelésem a túramotorozásról ellentétben a klasszikus nagyendúrós-dobozos-szélvédős-zümós stílussal. Ezért is nem nagyon erőltettem a társ keresését, ha éhes vagyok eszem, ha fáradt  vagyok, alszom, ha menni kell akkor menni kell stílust öntörvényűnek és kíméletlennek tartják sokan és igazuk is van a saját szemszögükből. Nekem viszont ez jelenti a kaland egyik fontos részét.

 A tesztek itt olvashatóak:

http://www.gearmag.hu/olympus-tg-810-kutyu

http://www.gearmag.hu/the-north-face-all-terrain-jacket-tartos-proba-kalandmotoros-szemmel-hardshell

http://www.gearmag.hu/haix-airpower-p6-high-bakancs

Szólj hozzá!

Címkék: teszt motoros motor túra fekete tenger outdoor enduro yamah xt660

A bejegyzés trackback címe:

https://kondortura.blog.hu/api/trackback/id/tr524075221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása